Statut prawny
S T A T U T
PORADNI
PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ
W MAKOWIE MAZOWIECKIM
opracowany na podstawie:
-
Ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 750, 854),
-
Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 750, 854),
-
Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 60, 949, 2203, 2245, z 2019 r. poz. 1287, z 2022 r. poz. 1116),
-
Rozporządzenia MEN z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno - pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 2499),
-
Rozporządzenia MEN z dnia 7 września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno – pedagogicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 2061),
-
Ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 986),
-
Rozporządzenie MEN z dnia 25 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno – pedagogicznych, w tym poradni specjalistycznych (Dz. U. z 2017 r., poz. 1647).
ROZDZIAŁ 1
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
-
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Makowie Mazowieckim, zwana dalej Poradnią jest placówką oświatową.
-
Poradnia mieści się w Makowie Mazowieckim przy ulicy Duńskiego Czerwonego Krzyża 3.
-
Terenem działania Poradni są:
-
Miasta – Maków Mazowiecki, Różan.
-
Gminy – Czerwonka, Płoniawy Bramura, Krasnosielc, Karniewo, Szelków, Sypniewo, Rzewnie, Młynarze.
-
Organem prowadzącym Poradnię jest Powiat Makowski z siedzibą w Makowie Mazowieckim, ul. Rynek 1, 06 – 200 Maków Mazowiecki.
-
Nadzór pedagogiczny sprawuje Mazowiecki Kurator Oświaty w Warszawie.
-
Korzystanie z pomocy udzielanej przez Poradnię jest dobrowolne i nieodpłatne.
-
Poradnia udziela pomocy uczniom, ich rodzicom i nauczycielom przedszkoli, szkół i placówek mających siedzibę na terenie działania Poradni.
-
W przypadku dzieci nieuczęszczających do przedszkola lub szkoły oraz ich rodziców pomocy udziela Poradnia ze względu na miejsce zamieszkania dziecka.
-
Na podstawie porozumienia między organami prowadzącymi poradnie Poradnia może udzielać pomocy uczniom, ich rodzicom i nauczycielom przedszkoli, szkół i placówek niemających siedziby na terenie działania Poradni oraz niezamieszkałych na terenie działania Poradni, które nie uczęszczają do przedszkola lub szkoły i ich rodzicom.
ROZDZIAŁ 2
CELE I ZADANIA PORADNI
§ 2
-
Poradnia udziela dzieciom (od momentu urodzenia) i młodzieży, pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu. Rodzicom i nauczycielom udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej związanej z wychowaniem i kształceniem dzieci i młodzieży. Przedszkola, szkoły i placówki wspomaga w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
-
Do zadań Poradni należy:
-
diagnozowanie dzieci i młodzieży;
-
udzielanie dzieciom i młodzieży oraz ich rodzicom bezpośredniej pomocy psychologiczno – pedagogicznej;
-
realizowanie zadań profilaktycznych oraz wspierających wychowawczą i edukacyjną funkcję przedszkoli, szkół i placówek, w tym wspieranie nauczycieli w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych;
-
organizowanie i prowadzenie wspomagania przedszkoli, szkół i placówek w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
-
Diagnozowanie dzieci i młodzieży jest prowadzone w szczególności w celu określenia indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży, wyjaśnienia mechanizmów ich funkcjonowania w odniesieniu do zgłaszanego problemu oraz wskazania sposobu rozwiązania tego problemu.
-
Efektem diagnozowania dzieci i młodzieży jest w szczególności:
-
wydawanie opinii;
-
wydawanie orzeczeń o potrzebie: kształcenia specjalnego, zajęć rewalidacyjno wychowawczych, indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego lub indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży;
-
objęcie dzieci i młodzieży oraz ich rodziców bezpośrednią pomocą psychologiczno-pedagogiczną;
-
wspomaganie nauczycieli w zakresie pracy z dziećmi i młodzieżą oraz rodzicami.
-
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana bezpośrednio dzieciom i młodzieży oraz rodzicom polega na:
-
prowadzeniu terapii dzieci i młodzieży oraz ich rodzin;
-
udzielaniu wsparcia dzieciom i młodzieży wymagającym pomocy psychologiczno-pedagogicznej lub pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniu kształcenia i kariery zawodowej;
-
udzielaniu pomocy rodzicom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży oraz w rozwiązywaniu problemów edukacyjnych i wychowawczych.
-
Pomoc ta jest udzielana w formie:
-
indywidualnych lub grupowych zajęć terapeutycznych dla dzieci i młodzieży;
-
mediacji;
-
interwencji kryzysowej;
-
warsztatów;
-
porad i konsultacji;
-
wykładów i prelekcji;
-
działalności informacyjno-szkoleniowej.
-
Realizowanie zadań profilaktycznych oraz wspierających wychowawczą i edukacyjną funkcję przedszkoli, szkół i placówek, w tym wspieranie nauczycieli w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych polega w szczególności na:
-
udzielaniu nauczycielom, wychowawcom i specjalistom udzielającym pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu, szkole lub placówce pomocy w:
-
rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży, w tym rozpoznawaniu ryzyka wystąpienia specyficznych trudności w uczeniu się u uczniów klas I-III szkoły podstawowej,
-
planowaniu i realizacji zadań z zakresu doradztwa edukacyjno-zawodowego,
-
rozwijaniu zainteresowań i uzdolnień uczniów;
-
-
współpracy z przedszkolami, szkołami i placówkami w udzielaniu i organizowaniu przez przedszkola, szkoły i placówki pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz opracowywaniu i realizowaniu indywidualnych programów edukacyjno – terapeutycznych oraz indywidualnych programów zajęć rewalidacyjno-wychowawczych;
-
współpracy w określaniu niezbędnych do nauki warunków, sprzętu specjalistycznego, środków dydaktycznych, w tym wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne, odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dziecka niepełnosprawnego lub pełnoletniego ucznia niepełnosprawnego;
-
udzielaniu nauczycielom, wychowawcom i specjalistom udzielającym pomocy psychologiczno-pedagogicznej pomocy w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych;
-
podejmowaniu działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży;
-
prowadzeniu edukacji dotyczącej ochrony zdrowia psychicznego wśród dzieci i młodzieży, rodziców i nauczycieli;
-
udzielaniu, we współpracy z placówkami doskonalenia nauczycieli i bibliotekami pedagogicznymi, wsparcia merytorycznego nauczycielom, wychowawcom i specjalistom wykonującym zadania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkołach i placówkach.
8. Zadania te realizowane są w formie:
-
porad i konsultacji;
-
spotkań z nauczycielami, wychowawcami i specjalistami wykonującymi w szkole i placówce zadania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
-
zebrań rad pedagogicznych;
-
warsztatów;
-
grup wsparcia;
-
wykładów i prelekcji;
-
mediacji;
-
interwencji kryzysowej;
-
działalności informacyjno – szkoleniowej;
-
sieci współpracy i samokształcenia nauczycieli, wychowawców i specjalistów, którzy w zorganizowany sposób współpracują ze sobą w celu doskonalenia swojej pracy, w szczególności poprzez wymianę doświadczeń.
-
Wspomaganie nauczycieli w pracy z dziećmi i młodzieżą polega na zaplanowaniu i przeprowadzeniu działań mających na celu poprawę jakości pracy przedszkoli, szkół lub placówek wynikających z:
-
kierunków realizowanej polityki oświatowej państwa, ustalonych przez Ministra Edukacji Narodowej;
-
wymagań stawianych wobec przedszkoli, szkół i placówek przez organ
ysprawujące nadzór pedagogiczny; -
realizacji podstaw programowych;
-
rozpoznawania potrzeb dzieci i młodzieży oraz indywidualizacji procesu nauczania i wychowania;
-
analizy wyników i wniosków z nadzoru pedagogicznego, sprawdzianów i egzaminów zewnętrznych oraz zdiagnozowanych na tej podstawie potrzeb;
-
innych potrzeb wskazanych przez przedszkola, szkoły i placówki.
-
Wspomaganie to obejmuje:
-
pomoc w diagnozowaniu przetrzeb przedszkoli, szkół i placówek;
-
ustalenie sposobów działania prowadzących do zaspokojenia potrzeb przedszkoli, szkół i placówek;
-
zaplanowanie form wspomagania i ich realizację;
-
wspólną ocenę efektów i opracowanie wniosków z realizacji zaplanowanych form wspomagania.
-
W Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Makowie Mazowieckim organizowane są zajecią wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, mające na celu pobudzanie psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole.
-
nadzór nad realizacją zajęć WWRD sprawuje Dyrektor Poradni. Zespół WWRD powoływany jest przez Dyrektora Poradni na podstawie:
-
zgłoszenia rodzica/opiekuna prawnego na zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju dziecka;
-
opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka;
-
oświadczenia rodziców/opiekunów prawnych o tym, że dziecko nie korzysta z zajęć organizowanych w ramach wczesnego wspomagania rozwoju w innej placówce/ instytucji.
-
W skład zespołu wchodzą osoby posiadające przygotowanie do pracy z małymi dziećmi o zaburzonym rozwoju psychoruchowym:
-
pedagog posiadający kwalifikacje odpowiednie do rodzaju niepełnosprawności dziecka, w szczególności: oligofrenopedagog, tyflopedagog, pedagog specjalny, surdopedagog;
-
psycholog;
-
logopeda, neurologopeda;
-
inni specjaliści – w zależności od potrzeb dziecka i jego rodziny – terapeuta integracji sensorycznej, itp.
-
Pracą zespołu kieruje koordynator pracy zespołu, powołany przez Dyrektora Poradni.
§ 3
-
Poradnia realizuje zadania przy pomocy zatrudnionych w Poradni specjalistów: psychologa, pedagoga, logopedy i doradcy zawodowego.
-
Specjaliści realizują zadania Poradni również poza Poradnią, w szczególności: w przedszkolach, szkołach i placówkach oraz w środowisku rodzinnym dzieci i młodzieży.
-
Zadania specjalistów realizowane poza Poradnią obejmują w szczególności:
-
wsparcie merytoryczne dla nauczycieli, wychowawców i specjalistów udzielających pomocy psychologiczno – pedagogicznej w przedszkolach, szkołach i placówkach;
-
udział w zespołach powoływanych w przedszkolach, szkołach i placówkach dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;
-
warsztaty i szkolenia dla rodziców, nauczycieli, wychowawców i specjalistów;
-
zajęcia warsztatowe dla dzieci i młodzieży;
-
porady i konsultacje dla uczniów, rodziców, nauczycieli, wychowawców i specjalistów;
-
badania przesiewowe;
-
badania diagnostyczne.
§ 4
-
Poradnia realizuje swoje zadania współdziałając z innymi poradniami, a także przedszkolami, szkołami i placówkami oraz organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami świadczącymi poradnictwo i pomoc dzieciom i młodzieży oraz rodzicom i nauczycielom, statutowo zajmującymi się pomocą dziecku i rodzinie.
-
Współdziałanie polega między innymi na:
-
konsultacjach;
-
wymianie doświadczeń i informacji;
-
współorganizowaniu szkoleń, warsztatów itp.;
-
podejmowaniu działań w celu zapewnienia kompleksowej pomocy dziecku i rodzinie;
-
podejmowaniu działań (w tym profilaktycznych) na rzecz dzieci i ich środowiska lokalnego.
-
Szczegółowe zasady współdziałania w konkretnej sprawie ustala Dyrektor Poradni we współpracy z Radą Pedagogiczną.
OPINIOWANIE
§ 5
-
Poradnia wydaje opinie w sprawie:
-
odroczenia rozpoczęcia spełniania obowiązku szkolnego;
-
dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia;
-
specyficznych trudnościach w uczeniu się;
-
udzielenia zezwolenia na zatrudnienie młodocianego w celu przyuczenia do wykonywania określonej pracy lub nauki zawodu;
-
braku przeciwwskazań do wykonywania przez dziecko pracy lub innych zajęć zarobkowych;
-
objęcia dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną w przedszkolu, szkole lub placówce oświatowej;
-
zindywidualizowanej ścieżki kształcenia.
-
-
Poradnia może wydać opinie także w sprawach innych, niż określone w odrębnych przepisach prawa oświatowego, związanych z kształceniem i wychowaniem dzieci i młodzieży.
-
Opinie wydaje się na pisemny wniosek rodzica (prawnego opiekuna dziecka) lub na pisemny wniosek ucznia pełnoletniego. Wniosek powinien zawierać uzasadnienie.
-
Poradnia wydaje opinię w terminie nie dłuższym niż 30 dni od daty złożenia wniosku o wydanie opinii, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach termin wydania opinii może zostać wydłużony do 60 dni.
-
Jeżeli w celu wydania opinii niezbędne jest przedstawienie wyników badań lekarskich i nie jest możliwe wydanie opinii w przewidzianym terminie, opinie wydaje się w przeciągu 7 dni od dnia przedstawienia zaświadczenia lekarskiego.
-
W celu wydania opinii, jeżeli jest to niezbędne, osoba składająca wniosek może dołączyć wyniki wcześniejszych obserwacji i badań psychologicznych, pedagogicznych, logopedycznych i lekarskich, a także opinię nauczycieli, wychowawców lub specjalistów udzielających pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu, szkole lub placówce.
-
W celu uzyskania informacji o problemach dydaktycznych i wychowawczych dziecka albo ucznia pełnoletniego Poradnia może zwrócić się do Dyrektora odpowiednio przedszkola, szkoły lub placówki o wydanie opinii nauczyciela, wychowawcy grupy wychowawczej lub innego specjalisty, po wcześniejszym poinformowaniu o tym osoby składającej wniosek.
-
Na pisemny wniosek rodzica (prawnego opiekuna) lub na pisemny wniosek ucznia pełnoletniego kserokopia opinii może zostać wysłana do przedszkola, szkoły lub placówki, do której dziecko lub pełnoletni uczeń uczęszcza.
-
Opinia Poradni zawiera:
-
oznaczenie poradni wydającej opinię;
-
numer opinii;
-
datę wydania opinii;
-
podstawę prawną wydania opinii;
-
imię i nazwisko dziecka albo pełnoletniego ucznia oraz jego numer PESEL, a w przypadku jego braku, serię i numer dokumentu potwierdzającego tożsamość;
-
datę i miejsce urodzenia;
-
miejsce zamieszkania;
-
nazwę i adres odpowiednio przedszkola, szkoły lub placówki oraz oznaczenie odpowiednio oddziału przedszkolnego, oddziału w szkole lub w grupie wychowawczej placówki, do której uczęszcza;
-
określenie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dziecka albo pełnoletniego ucznia oraz opis mechanizmów wyjaśniających funkcjonowanie dziecka albo ucznia pełnoletniego, w odniesieniu do problemu zgłaszanego we wniosku o wydanie opinii;
-
stanowisko w sprawie, której dotyczy opinia oraz szczegółowe jego uzasadnienie;
-
wskazania dla nauczycieli dotyczące pracy z dzieckiem albo uczniem pełnoletnim;
-
wskazania dla rodziców dotyczące pracy z dzieckiem albo wskazania dla pełnoletniego ucznia, które powinien stosować w celu rozwiązania zgłaszanego problemu;
-
imiona i nazwiska oraz podpisy specjalistów poradni, którzy sporządzili opinię;
-
podpis Dyrektora Poradni.
-
Dzieci i młodzież oraz ich rodzice mogą uzyskać w Poradni także informację o wynikach przeprowadzonej diagnozy. Informacje te wydaje się na pisemny wniosek rodzica lub prawnego opiekuna dziecka lub osoby pełnoletniej, której informacja dotyczy.
ORZEKANIE
§ 6
-
W Poradni są organizowane i działają na zasadach określonych w odrębnych przepisach zespoły orzekające wydające:
-
orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej oraz niedostosowanej społecznie, wymagającej stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy;
-
orzeczenia o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dla dzieci, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola lub oddziału przedszkolnego;
-
orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania dla dzieci i młodzieży, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły;
-
orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno – wychowawczych dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu głębokim;
-
opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole.
-
Skład Zespołu Orzekającego powoływany jest Zarządzeniem Dyrektora Poradni. W skład zespołu wchodzą:
-
Dyrektor Poradni bądź upoważniona przez niego osoba jako przewodniczący;
-
pracownicy pedagogiczni Poradni;
-
lekarz;
-
inni specjaliści, według potrzeb - jeżeli ich udział jest niezbędny.
-
-
Poradnia wydaje orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na:
-
niepełnosprawność dziecka lub ucznia:
-
niesłyszenie,
-
słabosłyszenie,
-
niewidzenie,
-
słabowidzenie,
-
niepełnosprawność ruchowa, w tym afazja,
-
niepełnosprawność intelektualna w stopniu lekkim,
-
niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym,
-
niepełnosprawność intelektualna w stopniu znacznym,
-
autyzm, w tym zespół Aspergera,
-
niepełnosprawność sprzężona;
-
niedostosowanie społeczne;
-
zagrożenie niedostosowaniem społecznym.
-
Pracą zespołu kieruje jego przewodniczący.
-
Zespół wydaje orzeczenia oraz opinie na wniosek wnioskodawcy.
-
Szczegółowe zasady działania zespołów orzekających regulują przepisy prawa oświatowego i Regulamin Zespołów Orzekających Poradni.
-
Zadaniem Zespołu Orzekającego jest:
-
orzekanie o potrzebie kształcenia specjalnego dzieci i młodzieży z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi, które wymagają specjalnej organizacji nauki i metod pracy;
-
orzekania o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych;
-
orzekanie o potrzebie indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły;
-
opiniowanie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole.
-
§ 7
-
Wniosek o wydanie orzeczenia albo opinii zawiera:
-
imię (imiona) i nazwisko dziecka lub ucznia, datę i miejsce jego urodzenia, numer pesel, a w przypadku braku numeru pesel serię i numer dokumentu potwierdzającego jego tożsamość oraz miejsce zamieszkania, a w przypadku dziecka lub ucznia również nazwę i adres przedszkola, szkoły lub ośrodka oraz oznaczenie odpowiednio oddziału w szkole, do którego dziecko albo pełnoletni uczeń uczęszcza, a także nazwę zawodu w przypadku ucznia szkoły prowadzącej kształcenie w zawodzie;
-
imiona i nazwiska wnioskodawców oraz miejsce ich zamieszkania;
-
określenie celu i przyczyny, dla której niezbędne jest uzyskanie orzeczenia albo opinii potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka;
-
informację o poprzednio wydanych dla dziecka lub ucznia orzeczeniach lub opiniach – jeżeli takie zostały wydane, wraz ze wskazaniem nazwy poradni, w której działał zespół;
-
informację o stosowanych metodach komunikowania się – w przypadku gdy dziecko lub uczeń wymaga wspomagających lub alternatywnych metod komunikacji (AAC) lub nie posługuje się językiem polskim w stopniu komunikatywnym;
-
adres poczty elektronicznej i numer telefonu wnioskodawcy, jeżeli takie posiada;
-
podpis wnioskodawcy;
-
oświadczenie wnioskodawcy o wyrażeniu zgody na przetwarzanie danych osobowych, w celu wydania orzeczenia lub opinii;
-
oświadczenie wnioskodawcy o wyrażeniu zgody albo niewyrażeniu zgody na udział w posiedzeniu zespołu orzekającego osób wymienionych w odrębnych przepisach, które miały by głos doradczy;
-
oświadczenie wnioskodawcy, że jest on rodzicem sprawującym władzę rodzicielską nad dzieckiem lub uczniem, prawnym opiekunem dziecka lub ucznia lub osobą (podmiotem) sprawującym pieczę zastępczą nad dzieckiem lub uczniem – jeżeli dotyczy;
-
oświadczenie wnioskodawcy o wyrażeniu zgody albo niewyrażeniu zgody na doręczanie pism za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
ROZDZIAŁ 3
ORGANY PORADNI
§ 8
Organami Poradni są:
-
Dyrektor Poradni.
-
Rada Pedagogiczna.
DYREKTOR PORADNI
§ 9
-
Poradnią kieruje Dyrektor, do kompetencji którego należy:
-
kierowanie działalnością Poradni oraz określanie przydziału obowiązków realizowanych przez pracowników w Poradni i poza nią;
-
reprezentowanie Poradni na zewnątrz;
-
sprawowanie nadzoru pedagogicznego;
-
realizowanie uchwał Rady Pedagogicznej, podejmowanych w ramach jej kompetencji stanowiących;
-
zarządzanie środkami finansowymi pozostającymi w dyspozycji Poradni oraz ponoszenie odpowiedzialności za ich prawidłowe wykorzystanie;
-
kierowanie polityką kadrową Poradni, zatrudnianie i zwalnianie nauczycieli i innych pracowników Poradni na zasadach określonych w Karcie Nauczyciela i zgodnie z Kodeksem Pracy;
-
przyznawanie nagród oraz udzielanie kar porządkowych;
-
występowanie z wnioskami, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej, do odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla pracowników Poradni;
-
wykonywanie zadań związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa klientom i pracownikom Poradni w czasie zajęć organizowanych w Poradni;
-
administrowanie Zakładowym Funduszem Świadczeń Socjalnych zgodnie z obowiązującym regulaminem;
-
zapewnianie przestrzegania Regulaminu Pracy;
-
stwarzanie warunków do działania wolontariatu;
-
wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów szczegółowych.
-
Pod nieobecność Dyrektora czynności Dyrektora wykonuje wyznaczony pracownik pedagogiczny.
RADA PEDAGOGICZNA
§ 10
-
W Poradni działa Rada Pedagogiczna, która jest kolegialnym organem Poradni w zakresie realizacji jej statutowych zadań.
-
W skład Rady Pedagogicznej wchodzą: Dyrektor Poradni i wszyscy pracownicy pedagogiczni zatrudnieni w Poradni.
-
Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest Dyrektor Poradni. Pod jego nieobecność obradami kieruje wyznaczony pracownik pedagogiczny.
-
Zebrania Rady Pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego, po zakończeniu roku szkolnego oraz w miarę bieżących potrzeb. Zebrania mogą być zwołane z inicjatywy przewodniczącego, organu prowadzącego Poradnię lub co najmniej 1/3 członków Rady Pedagogicznej.
-
Rada Pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności, zgodny ze statutem.
-
Zebrania Rady Pedagogicznej są protokołowane.
-
W zebraniach Rady Pedagogicznej mogą także brać udział z głosem doradczym osoby zaproszone przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek Rady Pedagogicznej.
-
Przewodniczący prowadzi i przygotowuje zebrania Rady Pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania zgodnie z Regulaminem Rady.
-
Dyrektor Poradni przedstawia Radzie Pedagogicznej do 31 sierpnia każdego roku wyniki i wnioski ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności Poradni.
§ 11
Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:
-
Zatwierdzanie planów pracy Poradni;
-
Podejmowanie uchwał;
-
Ustalanie organizacji doskonalenia nauczycieli Poradni;
-
Ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad Poradnią przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny.
§ 12
Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:
-
Organizację pracy Poradni.
-
Projekt planu finansowego Poradni.
-
Wnioski Dyrektora o przyznanie pracownikom Poradni odznaczeń i nagród.
-
Propozycje Dyrektora Poradni w sprawach przydziału pracownikom Poradni stałych zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz zajęć dodatkowo płatnych.
§ 13
-
Rada Pedagogiczna przygotowuje i uchwala projekt statutu Poradni oraz jego zmiany.
-
Rada Pedagogiczna może wystąpić z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska Dyrektora lub z innego stanowiska kierowniczego Poradni.
-
Organ prowadzący jest zobowiązany przeprowadzić postępowanie wyjaśniające i powiadomić o jego wyniku Radę Pedagogiczną w ciągu 14 dni od otrzymania wniosku.
-
Uchwały Rady Pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.
-
Dyrektor Poradni wstrzymuje wykonanie uchwał Rady Pedagogicznej w przypadku stwierdzenia niezgodności uchwał z przepisami prawa.
-
Członkowie Rady Pedagogicznej zobowiązani są do nie ujawniania spraw poruszanych na jej posiedzeniach, które mogą naruszyć dobra osobiste pracowników i osób korzystających z usług Poradni.
§ 14
-
Dyrektor i Rada Pedagogiczna w oparciu o zasady współdziałania organów Poradni podejmują proceduralne działania na rzecz rozwiązywania sporów powstałych między tymi dwoma organami, w sporach pracowniczych oraz w ewentualnych sporach z klientami Poradni.
-
Każdy z wymienionych organów działa w granicach swoich kompetencji określonych ustawą i w zakresie przewidzianym Regulaminem.
-
Wynikłe ewentualne spory rozwiązywane są zgodnie z następującą procedurą:
-
zgłoszenie problemu;
-
diagnoza problemu;
-
dokonanie oceny konfliktu;
-
wyjaśnienie, czego i kogo konflikt dotyczy;
-
wysłuchanie stron i zdiagnozowanie potrzeb i oczekiwań;
-
poszukiwanie różnych możliwości i sposobów rozwiązań konfliktu, dążenie do zawarcia ugody i przyjęcia porozumienia;
-
zwrócenie się o poradę zewnętrzną (organ prowadzący, organ sprawujący nadzór pedagogiczny) – jeżeli wystąpi taka potrzeba;
-
rozstrzygnięcie sporu, wydanie decyzji;
-
wdrożenie ustaleń i zaleceń określonych w decyzji.
-
-
Wszelkie spory muszą być rozwiązywane w sposób demokratyczny, obiektywny i muszą służyć dobru dziecka i Poradni;
-
W przypadku trudności z rozwiązaniem sporu dopuszcza się możliwość negocjacji lub mediacji.
-
Mediatora wyznacza:
-
Dyrektor Poradni - w sprawach nie dotyczących Dyrektora;
-
wizytator Kuratorium Oświaty Warszawie Delegatura w Ostrołęce lub organ prowadzący – w sporach dotyczących Dyrektora Poradni lub na jego prośbę.
-
-
Przyjmuje zgłoszony problem, rozstrzyga go i wydaje decyzję:
-
Dyrektor - w sporach pracowniczych i w sporach z klientami Poradni;
-
organ sprawujący nadzór pedagogiczny w porozumieniu z organem prowadzącym - w sporach dotyczących Dyrektora.
-
-
Czynności dotyczące sporów realizowane są w możliwie najkrótszych terminach.
ROZDZIAŁ 4
PRACOWNICY PORADNI
§ 15
-
Poradnia zatrudnia pracowników pedagogicznych, niepedagogicznych, administracyjnych i obsługi.
-
Poradnia realizuje zadania przy pomocy specjalistów: psychologów, pedagogów, logopedów, doradców zawodowych.
-
Zadania Poradni, w zależności od potrzeb, mogą być realizowane również przy pomocy innych specjalistów, w szczególności lekarzy.
-
Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela – pedagoga, nauczyciela – psychologa, nauczyciela – logopedy, nauczyciela – doradcy zawodowego są określone w przepisach prawa oświatowego.
-
Prawa i obowiązki pracowników pedagogicznych określają przepisy prawa oświatowego, w tym ustawa z dnia 26 stycznia 1982 roku, Karta Nauczyciela.
-
Poradnią kieruje Dyrektor.
-
Zasady zatrudniania i wynagradzania pracowników pedagogicznych i innych pracowników określają odrębne przepisy.
§ 16
-
Do zadań psychologa należy:
-
prowadzenie diagnostycznych badań psychologicznych oraz ustalanie form pomocy;
-
opracowywanie opinii, orzeczeń, wskazań i zaleceń;
-
organizowanie różnych form pomocy psychologicznej dla uczniów, rodziców i nauczycieli;
-
wspieranie nauczycieli w realizacji ich zadań edukacyjnych i wychowawczych poprzez udział w radach pedagogicznych, prelekcjach, szkoleniach, konsultacjach, zajęciach psychoedukacyjnych;
-
wykonywanie zadań poza Poradnią, w tym przedszkolach, szkołach i placówkach oraz w środowisku rodzinnym dzieci i młodzieży;
-
prowadzenie obowiązującej dokumentacji;
-
doskonalenie umiejętności zawodowych;
-
opracowywanie wyników diagnozy oraz konsultowanie wyników ogólnej diagnozy z innymi specjalistami;
-
prowadzenie działań terapeutycznych, zgodnie z posiadanym przygotowaniem;
-
prowadzenie działań profilaktycznych;
-
prowadzenie grup wsparcia;
-
prowadzenie działalności informacyjno – szkoleniowej.
2. Do zadań pedagoga należy:
-
prowadzenie diagnostycznych badań pedagogicznych oraz ustalenie form pomocy;
-
opracowywanie opinii, orzeczeń, wskazań i zaleceń;
-
organizowanie różnych form pomocy pedagogicznej dla uczniów, rodziców i nauczycieli;
-
wspieranie nauczycieli w realizacji ich zadań edukacyjnych i wychowawczych poprzez
-
udział w radach pedagogicznych, prelekcjach, szkoleniach, konsultacjach, zajęciach psychoedukacyjne;
-
prowadzenie obowiązującej dokumentacji;
-
doskonalenie umiejętności zawodowych;
-
opracowywanie wyników diagnozy oraz konsultowanie wyników ogólnej diagnozy z innymi specjalistami;
-
prowadzenie działań terapeutycznych, zgodnie z posiadanym przygotowaniem;
-
prowadzenie działań profilaktycznych;
-
prowadzenie grup wsparcia;
-
prowadzenie działalności informacyjno – szkoleniowej.
3. Do zadań logopedy należy:
-
prowadzenie diagnostycznych badań logopedycznych;
-
prowadzenie działań terapeutycznych zgodnie z posiadanym przygotowaniem;
-
współpraca z przedszkolami, szkołami i placówkami w zakresie udzielania wsparcia merytorycznego nauczycielom;
-
opracowywanie wyników diagnozy oraz konsultowanie ogólnej diagnozy z innymi specjalistami;
-
doskonalenie umiejętności zawodowych;
-
opracowywanie opinii, orzeczeń, wskazań i zaleceń;
-
organizowanie różnych form pomocy pedagogicznej dla uczniów, rodziców i nauczycieli;
-
wspieranie nauczycieli w realizacji ich zadań edukacyjnych i wychowawczych poprzez udział w radach pedagogicznych, prelekcjach, szkoleniach, konsultacjach;
-
prowadzenie poradnictwa pedagogicznego;
-
prowadzenie działań profilaktycznych;
-
prowadzenie działalności informacyjno – szkoleniowej.
-
Do zadań psychologa, pedagoga, logopedy należy współuczestniczenie w realizacji zadań obronnych, obrony cywilnej i zarządzania kryzysowego.
§ 17
-
Pracownikami niepedagogicznymi są lekarze specjaliści.
-
O zatrudnianiu lekarzy specjalistów, innych pracowników oraz zakresie ich obowiązków decyduje Dyrektor Poradni, w zależności od potrzeb i zadań placówki, w uzgodnieniu z organem prowadzącym.
-
Pomoc dzieciom i młodzieży może być udzielana w Poradni także przez wolontariuszy, którzy wspierają realizację zadań w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej świadczonej przez Poradnię.
-
Dyrektor Poradni zawiera z wolontariuszem porozumienie określające:
-
zakres, sposób i czas wykonywania przez wolontariusza zadań;
-
czas trwania porozumienia;
-
zobowiązanie wolontariusza do wykonywania zadań we współpracy ze specjalistami Poradni;
-
zobowiązanie wolontariusza do nieujawniania informacji dotyczących dzieci i młodzieży, rodziców i nauczycieli korzystających z pomocy Poradni;
-
postanowienie o możliwości rozwiązania porozumienia.
-
Wolontariusz wykonuje zadania określone w porozumieniu, we współpracy z pracownikami Poradni oraz pod nadzorem Dyrektora Poradni lub wyznaczonej przez niego osoby.
§ 18
-
Liczbę pracowników administracji i obsługi określa Dyrektor Poradni uwzględniając potrzeby placówki, w uzgodnieniu z organem prowadzącym.
-
Pracownicy administracji to stanowisko pomocnicze – sekretarka.
-
Pracownicy obsługi – sprzątaczka.
-
Wymagane kwalifikacje pracowników wymienionych w ust. 2 i 3 określają odrębne przepisy.
-
Szczegółowy zakres zadań pracowników określa Dyrektor Poradni.
-
Do zadań pracownika administracji należy:
-
wykonywanie czynności administracyjnych zgodnie z powierzonym stanowiskiem i szczegółowym zakresem czynności;
-
znajomość i przestrzeganie Regulaminu pracy, Statutu, przepisów BHP i ppoż;
-
prowadzenie właściwej dokumentacji;
-
dbałość o porządek, odpowiednią organizację stanowiska pracy, zabezpieczenie wyposażenia stanowiska przed zniszczeniem i kradzieżą;
-
wykonywanie dodatkowych zadań powierzonych przez przełożonych:
-
opracowywanie planów szkolenia obronnego, a także organizowanie szkoleń i prowadzenie dokumentacji szkoleniowej,
-
opracowywanie i bieżące uaktualnianie dokumentów zapewniających sprawne wykonywanie zadań obronnych w wyższych stanach gotowości obronnej państwa,
-
koordynowanie i planowanie realizacji przedsięwzięć z zakresu obrony cywilnej i zarządzania kryzysowego.
-
Do zadań pracownika obsługi należy:
-
wykonywanie czynności obsługi zgodnie z powierzonym stanowiskiem i szczegółowym zakresem czynności;
-
znajomość i przestrzeganie Regulaminu pracy, Statutu, przepisów BHP i ppoż;
-
troska o czystość i ład, konserwacja sprzętu, zabezpieczenie majątku Poradni przed zniszczeniem i kradzieżą;
-
dbałość o porządek, odpowiednią organizację i zabezpieczenie stanowiska pracy;
-
wykonywanie dodatkowych zadań powierzonych przez przełożonych.
-
Szczegółowy zakres obowiązków pracowników administracji i obsługi ustala Dyrektor Poradni.
-
Zakresy obowiązków zawarte są w aktach osobowych poszczególnych pracowników.
-
Stosunek pracy pracowników administracji i obsługi regulują odrębne przepisy.
§ 19
-
Pracownicy pedagogiczni Poradni podczas lub w związku z pełnieniem obowiązków służbowych korzystają z ochrony przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych na zasadach określonych w KK. Organ prowadzący Poradnię i Dyrektor Poradni są zobowiązani z urzędu występować w obronie nauczyciela, którego uprawnienia zostały naruszone.
-
Pracownik Poradni ma prawo do kształtowania samodzielnego warsztatu pracy i samodzielnego doboru metod, jeżeli nie jest to sprzeczne z zasadą dobra dziecka i metodyką pracy.
-
Pracownik pedagogiczny Poradni prowadzi pracę dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą zgodnie z zasadami działania Poradni i odpowiada za jakość i wynik tej pracy.
-
Pracownik Poradni przestrzega Konwencji Praw Dziecka, a w szczególności
-
szacunku do wszystkich jego potrzeb;
-
ochrony przed wszelkimi formami wyrażania przemocy fizycznej bądź psychicznej;
-
poszanowania własności;
-
opieki;
-
partnerskiej rozmowy na każdy temat;
-
akceptacji swojej osoby.
-
5. Pracownik pedagogiczny prowadzi dokumentację dotyczącą swojej pracy.
6. Pracownik pedagogiczny ma prawo korzystać w swojej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony Dyrektora Poradni, Rady Pedagogicznej oraz wyspecjalizowanych placówek naukowo- oświatowych.
7.Pracownik pedagogiczny służbowo odpowiada przed Dyrektorem Poradni za:
-
poziom pracy dydaktyczno- wychowawczej i opiekuńczej w odniesieniu do dzieci i młodzieży;
-
stan warsztatu pracy, sprzętu i urządzeń oraz środków dydaktycznych, które mu powierzono;
-
zniszczenie lub stratę elementów majątku i wyposażenia Poradni, przydzielonych mu przez Dyrektora;
-
nieprzestrzeganie procedury postępowania przy zaistniałym wypadku;
-
prawidłowość prowadzonej dokumentacji swojej działalności.
-
Wykonuje inne czynności na polecenie Dyrektora.
ROZDZIAŁ 5
ORGANIZACJA PRACY PORADNI
§ 20
-
Poradnia działa w ciągu całego roku jako placówka, w której nie są przewidziane ferie szkolne. Czynna jest przez pięć dni tygodnia z wyjątkiem sobót.
-
Dzienny czas pracy Poradni ustala Dyrektor za zgodą organu prowadzącego.
-
Szczegółową organizację pracy Poradni w danym roku szkolnym określa Arkusz Organizacji Poradni, opracowany przez Dyrektora Poradni, z uwzględnieniem rocznego planu pracy oraz planu finansowego Poradni na dany rok. Arkusz Organizacyjny Poradni zatwierdza organ prowadzący Poradnię. W Arkuszu Organizacji Poradni zamieszcza się w szczególności: liczbę pracowników Poradni, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze oraz ogólną liczbę zajęć finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący.
-
Szczegółowe dane dotyczące godzin pracy osób zatrudnionych zawiera tygodniowy rozkład godzin pracy ustalany na każdy rok szkolny.
-
Szczegółową organizację pracy Poradni określa Plan Pracy i Regulamin Pracy Poradni.
ROZDZIAŁ 6
DOKUMENTACJA PORADNI
§ 21
-
Poradnia prowadzi następującą dokumentację:
-
roczny plan pracy Poradni;
-
sprawozdania z realizacji planu pracy zawarte w protokołach;
-
księgę protokołów Rady Pedagogicznej;
-
harmonogram pracy Poradni;
-
wykaz alfabetyczny dzieci i młodzieży oraz rejestr wydanych opinii i rejestr wydawanych orzeczeń. Wykaz alfabetyczny zawiera numer porządkowy, imię i nazwisko, datę urodzenia, PESEL, a w przypadku braku numeru PESEL – serię i numer dokumentu potwierdzającego jego tożsamość i adres zamieszkania. Rejestr wydanych opinii i rejestr wydanych orzeczeń zawiera: numer porządkowy z wykazu alfabetycznego, numer opinii lub orzeczenia oraz datę wydania opinii lub orzeczenia;
-
teczki indywidualne badanych dzieci i młodzieży;
-
dzienniki zajęć specjalistycznych;
-
rejestr spraw z posiedzeń zespołu orzekającego;
-
listę obecności;
-
akta osobowe pracowników;
-
księgę inwentarzową i karty materiałowe;
-
rejestr zwolnień lekarskich;
-
rejestr wyjazdów służbowych;
-
dokumentację badań i innej działalności prowadzonej przez pracowników pedagogicznych Poradni;
-
inną dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
-
Wykaz alfabetyczny dzieci i młodzieży oraz rejestr wydawanych opinii i rejestr wydawanych orzeczeń mogą być prowadzone także w formie elektronicznej.
-
Prowadzenie i przechowywanie dokumentacji uwzględnia regulacje zawarte w odrębnych przepisach.
-
Prowadzenie dokumentacji elektronicznej wymaga:
-
zachowania selektywności dostępu do danych stanowiących dokumentację elektroniczną;
-
zabezpieczenia danych stanowiących dokumentację elektroniczną przed dostępem osób nieuprawnionych;
-
zabezpieczenia danych stanowiących dokumentację elektroniczną przed zniszczeniem, uszkodzeniem lub utratą.
-
ROZDZIAŁ 7
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 22
Poradnia jest jednostką budżetową i prowadzi gospodarkę finansową na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
§ 23
-
Poradnia prowadzi, przechowuje i archiwizuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
-
Uregulowania i postanowienia niniejszego Statutu obowiązują wszystkich pracowników Poradni.
-
Nowelizacji Statutu Poradni dokonuje się na wniosek Rady Pedagogicznej lub Dyrektora Poradni.
-
Sprawy nieuregulowane postanowieniami niniejszego Statutu rozstrzyga Dyrektor Poradni na podstawie obowiązujących przepisów. Od decyzji w takich sprawach pozostałym organom Poradni oraz poszczególnym pracownikom przysługuje odwołanie do organu prowadzącego Poradnię na zasadach określonych w odrębnych przepisach, a w przypadku spraw wynikłych ze stosunku pracy do Sądu Pracy.
§ 24
-
Poradnia używa pieczęci o treści:
PORADNIA PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA
w Makowie Mazowieckim
ul. Duńskiego Czerwonego Krzyża 3
06-200 Maków Mazowiecki
tel./fax 29 71 71 501
NIP 757-13-75-412, REGON 000694445
-
Tablica informacyjna – na niebieskim tle białe litery.
§ 25
Traci moc Statut Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Makowie Mazowieckim uchwalony w dniu 30 listopada 2017 r.
§ 26
Niniejszy Statut został przyjęty Uchwałą Nr 8/2024 Rady Pedagogicznej Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Makowie Mazowieckim z dnia 21.08.2024. r.